Orientazio didaktikoak dituzten fitxak
Atal honetan energia neurtzeko gakoak aztertu ditugu, bi erronka desberdinekin. Hona hemen erronka bakoitzaren fitxa:
Aztarna energetikoa
GAIA: Energia. |
DENBORA-BANAKETA: 3 saio. |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia eta energia-motak eta neurketak. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa Internet bidez bilatuz edota ikasleen ingurune hurbilean ikerketa txikiak eginez, eta, horrela, eguneroko jarduerak ikerketa zientifikoaren ikuspegitik aztertuz. |
ERRONKA: Helburua energia-gastua ikertzea eta neurtzea da hainbat jarduera eginez; ondoren, emaitzak alderatuz, eztabaida bat egingo da energia-ekarpenaren eta ingurumenean duen eraginaren gainean. |
EKOIZPENA: Erronkari irtenbidea emateko, talde bakoitzak bere energia-gastuari buruzko diagrama bat egingo du, ondoren energia-gastua murrizteko konpromiso-proposamenekin eztabaidatzeko. |
ORIENTABIDEAK: Ataza honen 2. jarduera etxean egitea komeni da, etxeko aparatuen datuak behar baitituzte. |
EBALUAZIOA: Hauek kalifikatuko dira: ikasle bakoitzaren txostenak, barra-diagrama egiteko taldeka egin den lana, ondorengo eztabaida eta hartutako konpromisoak. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), baloratu eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia, definizioa, motak, ezaugarriak, neurketa.
- Energia-transformazioak.
- Energia-iturriak.
KONPETENTZIAK:
EDUKAZIO ZIENTIFIKOA (*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak eta mundu naturaleko sistemak erlazionatzea. |
1,2 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikustea. |
1,2 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egitea. |
1,2 |
Erabakiak erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz hartzea. |
2 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea
|
1,2 |
(*) Bereizirik azalduko dugu konpetentzia zientifikoa zer den, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Magnitude gisa ezagutzen eta definitzen du energia, eta Nazioarteko Sisteman dagokion unitatean adierazten du.
- Informazioa bilatu, identifikatu, hautatu eta interpretatu du, eta ikasgaiei buruzko ideiak ezagutzen ditu.
- Eguneroko fenomenoetan agerian geratzen diren energia motak identifikatzen ditu.
- Forma batzuetatik beste batzuetara gertatzen diren energia-transformazioak azaltzen ditu.
- Ikerkuntzatik ateratako ondorioak erabiliz, txostenak egin ditu, eta argi eta garbi eman ditu aditzera gai zientifikoari buruzko azalpenak eta argudioak.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza hau balioespen-eskala hauekin ebaluatuko da:
- 1.-Eztabaida zientifiko bat balioesteko eskala generikoa (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan).
- 2.-Ikerketa zientifikoko lan bat balioesteko eskala generikoa (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan).
Ezkutuko lontsumoa
GAIA: Energia. |
DENBORA-BANAKETA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia eta energia-motak. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa Interneteko aplikazioen bidez bilatuz edota informazio horretatik ateratako ondorioak landuz. |
ERRONKA: Ikasleek beren energia-gastua ikertuko dute, energia ona erabiltzearen gaineko eslogan batzuk egiteko helburuarekin |
EKOIZPENA: Erronka hau ebazteko, kartel bat egin beharko dute energiaren erabilera onaren gaineko esloganekin. |
EBALUAZIOA: Kasu honetan, esloganak ko-ebaluazioaren bidez ebaluatuko dira. Hau da, talde bakoitzak besteak ebaluatuko ditu. |
EDUKIAK
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), baloratu eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia, definizioa, motak, ezaugarriak.
- Energia-transformazioak.
- Energia-iturriak.
KONPETENTZIAK
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA (*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak eta mundu naturaleko sistemak erlazionatzea. |
1,2,3,4 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikustea. |
|
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egitea. |
1,2,3,4 |
Erabakiak erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz hartzea. |
4 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea
|
1,2,3,4 |
(*) Bereizirik azalduko dugu konpetentzia zientifikoa zer den, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
Talde-lanaren aldeko jarrera adierazi du, eta atazetan eta eztabaidetan lankidetza eta parte-hartze arduratsuko jarrerak izan ditu.
- Energia magnitude bat dela ikasi du, eta Nazioarteko Sisteman dagokion unitatean adierazten du.
- Energia-kontsumoaren gaineko datu konparatiboak interpretatzen ditu, eta maila indibidualean eta kolektiboan aurrezten lagun dezaketen neurketak proposatzen ditu.
- Sormena erakutsi du «energiaren erabilera ona»-ri buruzko esloganetan.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza hau ebaluatzeko, balioespen-eskala hauek erabil daitezke:
1.- Koebaluazioa: Energiaren esloganak balioesteko eskala (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
2.-Ikerketa zientifikoko lan bat balioesteko eskala generikoa (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
3.-Eztabaida zientifiko bat balioesteko eskala generikoa (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan).