Orientazioa didaktikoak dituzten fitxak
Atal honetan energiaren gakoak aztertu ditugu, bi erronka desberdinekin. Hona hemen erronka bakoitzaren fitxa:
Energia ezagutzen
GAIA: Energia. |
DENBORA-BANAKETA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Lehenik, hitzaurre bat egingo da kontzeptu hauen gainean: energia eta energia-motak. |
TESTUINGURUA: Jarduera klasikoak modu dinamikoagoan aurkeztea da helburua, informazioa bideo baten bidez bilatuz edota ikasleen ingurunean ikerketa txikiak eginez. |
ERRONKA: Ikasleek, «lagungarri» motako jardueren bidez, energiaren kontzeptua ezagutuko dute, eta amaitzeko, eguneroko inguruneko informazioa bilduko dute txosten bat egiteko helburuarekin. |
ARIKETA: Planteatutako erronka ebazteko, ikasle bakoitzak txosten bat egin beharko du, inguruan hautematen duen energia-mota bat aukeratuz. |
EBALUAZIOA: ikasle bakoitzaren lanak kalifikatuko dira. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), baloratu eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia, definizioa, motak, ezaugarriak.
- Energia-transformazioak.
- Energia-iturriak.
KONPETENTZIAK:
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA (*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak eta mundu naturaleko sistemak erlazionatzea. |
1,2,3,4 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikustea |
1,2,3,4 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egitea. |
1,2,3, 4 |
Erabakiak erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz hartzea. |
4 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea
|
1,2,3,4 |
(*) Bereizirik azalduko dugu konpetentzia zientifikoa zer den, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Informazioa bilatu, identifikatu, hautatu eta interpretatu du, eta formatu digitaleko aztergaiei buruzko ideiak ezagutzen ditu.
- Historian zehar aurkitu diren hainbat energia-mota eta -iturri identifikatu ditu.
- Forma batzuetatik beste batzuetara gertatzen diren energia-transformazioak azaltzen ditu.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza hau eskala hauekin ebaluatuko da
Ataza hau idatzizko txosten zientifiko bat balioesteko eskala generikoarekin ebaluatuko da (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan):
Paseo bat energiaren historian zehar
GAIA: Energia. |
DENBORA-BANAKETA: 2 saio. |
ATARIKOAK: Jarduera hau sekuentzia didaktikoaren edozein unetan egin daiteke, bai ikasgaiaren hitzaurrea egiteko edo bai aplikazioa ezagutzeko. |
TESTUINGURUA: Irakurketa bat oinarri hartuta, ikerketa dokumental txiki bat egingo da txosten zientifiko bat egin ahal izateko. |
RETO: Helburua energiaren historiari buruzko ikerketa dokumentala egitea da, baita historian zehar energiarekin zerikusia duten asmakizunei buruzko irakurketa zientifikoa eta txosten zientifikoa egiteko egiten diren asmakizunak ere, taldeka. |
ERRONKA: Helburua taldeka jarri eta hauen gaineko ikerketa dokumental bat egitea da: batetik, energiaren historia, eta bestetik, irakurketa zientifikoa eragin zuten zer asmakizun sortu ziren; azkenik, historian zehar energiarekin lotutako asmakizunei buruzko txosten zientifiko bat egingo da. |
EBALUAZIOA: talde eta ikasle bakoitzaren lanak kalifikatuko dira. |
EDUKIAK:
- Informazioaren tratamendua: identifikatu, ulertu (alderatu, sailkatu, aztertu eta sintetizatu), baloratu eta azaldu (deskribatu, definitu, laburbildu, azaldu, argudiatu, justifikatu, etab.).
- Ikerketa-lan txikiak egin eguneroko inguruneetan.
- Energia-iturriak.
KONPETENTZIAK:
KONPETENTZIA ZIENTIFIKOA (*) |
Jarduerak |
Zientziaren oinarrizko kontzeptuak eta mundu naturaleko sistemak erlazionatzea. |
1,2 |
Sistema eta fenomeno naturalak deskribatu, azaldu eta aurreikustea |
1,2 |
Ezaugarri zientifikoak dituzten arazoak identifikatu eta haiei buruzko ikerketa txikiak egitea. |
1,2 |
Erabakiak erantzukizunez, autonomiaz eta espiritu kritikoz hartzea. |
1,2 |
BESTELAKO KONPETENTZIAK |
Jarduerak |
Hizkuntza-komunikaziorako konpetentzia Konpetentzia digitala Ikasten ikasteko konpetentzia Ekimena eta espiritu ekintzailea |
1,2 |
(*) Bereizirik azalduko dugu konpetentzia zientifikoa zer den, hobeto uler dadin; izan ere, «Matematikarako konpetentzia eta zientzia eta teknologiarako oinarrizko konpetentziak» atalaren parte da, LOMCEn azaltzen den moduan.
EBALUAZIO-IRIZPIDEAK:
- Informazioa bilatu, identifikatu, hautatu eta interpretatu du, eta formatu digitaleko aztergaiei buruzko ideiak ezagutzen ditu.
- Historian zehar aurkitu diren hainbat energia-mota eta -iturri identifikatu ditu.
- Forma batzuetatik beste batzuetara gertatzen diren energia-transformazioak azaltzen ditu.
- Planteatutako gaiak behar bezala arrazoitzen ditu eta argudio zientifikoekin adierazten ditu, bere mailarako egokia den hiztegi zientifikoa behar bezala erabilita.
EBALUAZIO-TRESNAK:
Ataza hau eskala hauekin ebaluatuko da
1.-Idatzizko txosten zientifiko bat balioesteko eskala generikoa (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)
2.-«Irakurketa zientifiko bat balioesteko eskala generikoa» (deskargatu odt formatu editagarrian eta pdf formatuan)